Adolf Hitler en de Eerste Wereldoorlog

Adolf Hitler en de Eerste Wereldoorlog Hitler en de Tweede Wereldoorlog, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Velen weten dat Hitler ook in de Eerste Wereldoorlog heeft meegevochten. Zijn inzet als heldhaftige strijder die de grootste gevaren trotseerde om boodschappen tot aan de frontlijn te brengen, wordt steeds vermeld en in veel werken hernomen. Maar… waar berust men dit op?

Weber onderzocht de oorsprong van de berichtgeving over Hitler in de Eerste Wereldoorlog. Zijn conclusie is bevreemdend en ontstellend: zo het al niet uit één van de bekende, door Hitler-getrouwen geschreven, biografieën is overgenomen, dan komt het uit de Nazi-literatuur. Kortom: men herhaalde het beeld dat Hitler voor en over zichzelf maakte. Zijn ervaringen in de Eerste Wereldoorlog komen telkens opnieuw naar voren als de “basis” van zijn gedachtengoed, uiteraard liet Hitler dit niet los.

Weber stelde zich terecht de vraag of wat de Nazi’s en Hitler schreven over Hitler ook maar enigszins in de buurt van de waarheid komt. Het resultaat, werk van veel opzoekingen en gesprekken, mag wat mij betreft baanbrekend genoemd worden. Weber laat nauwelijks een spaander heel van het wel heel heldhaftige beeld dat Hitler over zichzelf penseelde.

Aan de hand van archiefmateriaal van, onder andere, het regiment dat Hitler in zijn rangen had, stelt de auteur een ontluisterend beeld samen van de man Adolf Hitler in de Eerste Wereldoorlog. Twijfel, zelfbehoud, eenzaamheid, politieke onzekerheid,… de waarheid staat ver van het ideaalbeeld van de Teutoonse krijger annex strateeg met politiek inzichten.

Eenzelfde potje doet Weber open over het privéleven van Hitler. Een mager relaas van een eenzame man die op zoek is naar zichzelf en zijn plaats in de maatschappij. Pas vanaf zijn toespraak in een bierkelder ontdekt hij wat zijn gave is… de rest werd geschiedenis.

Weber (of de vertaler) heeft een bijzonder vlotte pen. Het boek leest ondanks de dikte zeer vlot. De enkele foto’s dragen bij aan de sfeer van het boek en het demystificeren van Hitler. Desalniettemin is het vooral de inhoud die het boek zo bepalend maakt. Dit is bij mijn weten het eerste fundamentele en grondige onderzoek naar wat Hitler beschrijft als de periode die zijn leven en inzichten vorm gaf. De ondertitel “Het ware verhaal” geeft het al weg: “het verhaal” dat we tot nu toe kenden, was een resultaat van miserabel historisch onderzoek. Weber werkte grondig en ontluisterend: ik was alleszins stevig verrast. Een absolute aanrader!

Door Koen Vingerhoets (toegevoegd op 01/05/2013)

• Auteur: Thomas Weber
  • ISBN: 9789046809198