CREASHOCK - Anders denken, durven doen, met resultaat

CREASHOCK - Anders denken, durven doen, met resultaat In het boek Creashock leert auteur Dirk De Boe ons hoe we innovatie in bedrijven kunnen verbeteren door de individuele creativiteit te stimuleren.

Creativiteit en innovatie zijn altijd onderwerpen geweest die me geďnteresseerd hebben en in de winkel werd ik aangetrokken door het luchtige en toffe formaat van de boek. De inhoud is opgebouwd met mindmaps. Regelmatig wordt de theorie gestaafd met voorbeelden en ervaringen van de auteur. Na elk hoofdstuk vind je de kerngedachten terug en enkele links en tips naar meer informatie.
Het feit dat de auteur bij Philips heeft gewerkt en het ontstaan van de beruchte Ambilight heeft meegemaakt, prikkelt mijn interesse des te meer.

In het eerste hoofdstuk wordt bekeken hoe creativiteit ontstaat bij jou als individu. Er worden enkele voor mij reeds gekende tips gegeven zoals: gebruik van de zintuigen, balans tussen linker- en rechterhersenhelft, en tot rust komen (ontspannen). Voor mij persoonlijk was er vooral bij deze laatste een bewustwording. Met de recent vergrootte beschikbaarheid van Internettoegang via smartphones en tablets heb ik de neiging om alle dode momenten in te vullen met informatie van op het Internet. Lange wachtrijen bij de bakker of de ziekenkas zijn minder een probleem omdat ik me bezig kan houden. En daar zit het hem daar net volgens de auteur: we gunnen onszelf geen rust meer. Ik hoor het af en toe wel eens: “mijn beste ideeën vind ik onder de douche, in de auto, …”. De reden daarvoor is dat je bewustzijn dan iets oplevert: alle draadjes zijn verbonden en je hebt een (creatieve) oplossing gevonden. Wanneer we de hele tijd bezig zijn, krijgt ons onderbewustzijn geen tijd voor de nodige processing. Dagdromen is dus meteen ook weer aanvaard.

Verder in het boek verschuift de aandacht van het individu naar de organisatie. Typisch wordt in een organisatie de kritische massa niet betrokken in het innovatieve en creatieve proces. De Boe legt uit hoe je in een organisatie een innovatieproces op poten kan zetten. Hij beschrijft oa. de bekende innovatietrechter (Engels: funnel). Hierbij deelt hij telkens zijn eigen ervaringen en voorbeelden uit andere bedrijven. Er komen enkele goede tips & tricks uit en ik kan het niet laten om telkens te vergelijken met een bestaand innovatieproces bij mijn huidige werkgever.
De bijgevoegde ideakillers herken ik vanop de COCD website, maar het gaat er vooral om dat het een mindset is, een die aanzet tot bewust zijn en nadenken.

Samengevat is het een leuk boek om te lezen, het past in de softe business literatuur. De auteur legt de waarom uit en gaat een beetje verder in de hoe. Echt praktische implementatie richtlijnen en concreet uitgewerkte voorbeelden ontbreken dan wel. Ik beschouw het boek dan ook eerder als een trigger, een nadenker over hoe ik zelf innovatie kan doen landen binnen mijn organisatie en minder een gids. Ik kan natuurlijk niet veel meer verwachten op 152 bladzijden met redelijk wat mindmaps.

Om te eindigen met een quote: “Zoek medestanders en begin er samen aan”.

Door Karel Nijs (toegevoegd op 01/04/2013)