The Big Short

The Big Short

Een boek over de kredietcrisis dat er staat als een huis, het klinkt als een contradictio in terminis, maar het is het niet. Gans niet, in alle eerlijkheid. Lewis, oud-leerling van Princeton en de London School of Economics, is niet aan zijn proefstuk toe. Eerder al schreef hij over het leven op Wall Street in “Blufpoker”. Met “The Big Short” bewijst hij overtuigend dat hij nog steeds een complexe materie kan uitleggen aan de goegemeente.

“The Big Short” is opgevat als een roman, met in de hoofdrollen de personen, niet noodzakelijk financieel geschoold, die al heel vroeg door hadden dat er iets rammelde in de huizenmarkt en de wijze waarop de beurs omging met het risico van niet-betaling van een hypotheek. Dit onderwerp is uiteraard geen fictie, en de hoofdrolspelers zijn de eersten die doorhebben dat zij de eersten zijn die dat doorhebben. Lewis legt werkelijk meesterlijk uit wat er aan de hand is, hoe gans de zeepbel van de subprimehypotheken is ontstaan, hoe de spelers op de beurs het zo waanzinnig complex maakten dat ze zelf niet meer begrepen wat ze verkochten en waar het is misgelopen.

Het relaas van de hoofdrolspelers klinkt absurd en onrealistisch, maar het zijn gewone mensen van vlees en bloed die ongewone dingen beleven… Zij zijn de weinige winnaars van de kredietcrisis. Lewis vertelt vooral hun verhaal. Hij is pijnlijk eerlijk over hun kleine kantjes en tegenslagen, maar ongelofelijk treffend in hun vlucht naar de top. Het is ronduit schandalig te moeten lezen wat een moeite deze mensen getroost hebben om de markten tijdig te waarschuwen, het is stuitend te lezen op hoeveel onbegrip ze botsten.

Ik vertel hopelijk niets nieuws: dit is wat mij betreft een razend interessant boek. Ik begreep na de lezing van het boek niet alleen hoe de vork in de steel zat aangaande die subprime toestanden, maar ook hoe het zover überhaupt is kunnen komen. Het verhaal van de zonderlingen die door uitgekiend studiewerk en juiste analyses de crisis voorspelden en er een stevige duit aan verdienden, is uitstekend geboekstaafd. Een absolute aanrader!

Door Koen Vingerhoets (toegevoegd op 15/06/2012)