Een geschiedenis van Japan

Een geschiedenis van Japan

“Een geschiedenis van Japan”, uitgerust met zo’n titel moet een boek wel een eind voor Midway, Hiroshima of Nagasaki aanvatten. En dat doet het ook. Willy Vande Walle, hoogleraar Japanologie aan de K.U. Leuven en meermaals gelauwerd omwille van zijn inzet voor een betere relatie tussen Japan & Europa, plaatst de begindatum van zijn boek rond 10.000 voor Christus. Vande Walle onderneemt geen bovenmenselijke poging om alle maatschappelijke tendensen te beschrijven in één boek, de nadruk ligt duidelijk op de politieke ontwikkelingen en de staatskundige structuren. Onvermijdelijk komen ook militaire, culturele en civiele trends aan bod, maar dan eerder om de politieke stromingen beter te duiden.

Vande Walle begint zijn boek met excuses: alle Japanse termen zijn ook in Japanse schrifttekens opgenomen, hij hoopt dat dit niet teveel stoort. IJdele hoop, merk ik, terwijl de Japanse geschiedenis voorbij glijdt. Het verstoort de bladspiegel en de flow van het lezen. Ik begrijp ergens wel dat in een boek over Japan geschreven door een Japanoloog enige Japanse tekens voorkomen, maar het maakt me niet veel wijzer. Mogelijk ben ik niet de beoogde doelgroep, ik kan me voorstellen dat dit boek cursusmateriaal vormt voor Japanologen.

Het verhaal wordt geïllustreerd met tekeningen aan de start van elk hoofdstuk. In de loop van het boek duiken ook verscheidene kaartjes op om de geografie van de gebeurtenissen beter te duiden. Vooral deze kaarten dragen bij tot een fundamenteel beter begrip van de situatie. Vande Walle houdt zijn versie van de geschiedenis kort en krachtig, ondanks de kleine druk en de erg gevulde bladspiegel leest het verhaal relatief vlot. De mij veelal onbekende plaatsnamen en namen van personen maakten het echter een moeilijk te verteren geheel. Ik vrees dat Japanologie, tenzij door een verschuiving van de aardas een nieuw Pangea zich aandient, een ver van mijn bed show zal blijven.

Conclusie: dit is geheide slaapkamerliteratuur voor studenten van de auteur en doorzettende liefhebbers van Japan, zelf zou ik het niet direct aanraden wegens te veel Japan per pagina.

Door Koen Vingerhoets (toegevoegd op 11/03/2012)