Antwerpen. Biografie van een stad.

Antwerpen. Biografie van een stad. Ik vind het boek “Antwerpen. Biografie van een stad.” prachtig in zijn vormgeving. Het is een boek dat roept om gelezen te worden.
De drie samenstellers, Inge Bertels, Bert De Munck en Herman van Goethem, hebben ook inhoudelijk een diamantje afgeleverd. Op thematische wijze nemen eenentwintig auteurs zowat alle facetten van Antwerpen onder de loep. Na een inleiding van de samenstellers volgen tien hoofdstukken waarin de actuele thema’s over politieke cultuur, leefmilieu, economische functieverschuivingen, sociale verbanden en culturele diversiteit op historisch en wetenschappelijk verantwoorde wijze aan bod komen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met de bibliografie van de geraadpleegde werken. Het boek bevat ook prachtige historische afbeeldingen uit de 19de en het begin van de 20ste eeuw.
De biografie is al even eigenzinnig als de geschiedenis van Antwerpen. De auteurs hebben voluit gekozen voor een thematische benadering in plaats van een chronologische. Het boek is helemaal geënt op de hedendaagse gevoeligheden van Antwerpen: de nieuwe, in Vlaanderen nog altijd omstreden stedelijkheid, de economische wisselvalligheden, de samenlevingsproblemen, de culturele diversiteit, de ecologische problematiek.
Klassieke onderwerpen zoals de sluiting van de Schelde, de door de hertog van Alva gebouwde citadel, de Gouden Eeuw en de Bormsverkiezing komen aan bod, maar net zo goed wordt er aandacht besteed aan de moderne citymarketing met slogans als ‘Zot van A' en ''t Stad is van iedereen', waarmee Antwerpen zich onder leiding van ex-reclameman en huidig burgemeester Partrick Janssens een modern en progressief imago aanmat.
Hoewel het boek grotendeels door “Sinjoren” is geschreven vervalt het niet in navelstarderij. De auteurs bekijken Antwerpen door hun wetenschappelijk-kritische bril en leggen de pijnpunten open. Er worden constant historische bruggen gebouwd naar hedendaagse problemen zoals de Lange Wapper of nog de stad als een smeltkroes van diversiteit. De auteurs zijn steeds op zoek naar de continuÏteit of de breuken die het heden helpen te verklaren.
De thematische opbouw zorgt voor een erg goede leesbaarheid van het boek. Sommige auteurs hebben een minder vlotte pen, maar het boek blijft erg toegankelijk voor leken als ondergetekende. Ik zal dit boek nog regelmatig raadplegen, al is het maar om huidige problemen in een ruimer kader te kunnen plaatsen.

Door Micha Cole (toegevoegd op 10/01/2012)

• Auteur: Inge Bertels, Bert De Munck en Herman Van Goethem (red.)
  • ISBN: 9789085421290