Europa in oorlog

Europa in oorlog “Europa in oorlog” is van de hand van Norman Davies, een gereputeerde Britse historicus. Hij schreef eerder al over, onder andere, de opstand in Warschau. Een zoveelste boek over de Tweede Wereldoorlog? Correct. Maar… dit boek belicht, met een kritische blik, alle aspecten. Davies treedt buiten de grenzen van Europa, kijkt ook naar de Rusland en Japan.

Ik zou durven stellen dat dit een complete geschiedenis is, op het vlak van de oorlogsfronten, van de Tweede Wereldoorlog. Meer nog, de auteur heeft lak aan politieke correctheid en “juist” denken. Hij opent zijn boek erg treffend met enkele vragen, die me direct met de neus op de feiten drukken: mijn kennis is gekleurd door genationaliseerde en ideologisch getinte geschiedschrijving. En daar heeft Davies verandering in gebracht, met dit boek. Omwille van de grondigheid, de volledigheid en de, ondanks alles, leesbaarheid, wil ik daarom beginnen met dit boek gewoon aan te prijzen.

Keerzijde van de medaille is de minieme lettergrootte, en de bijna 500 pagina’s die Davies nodig heeft om zijn visie op het gebeuren te geven. In een voor oorlogsboeken zeldzaam filosofisch moment, geeft de auteur aan dat het boek inderdaad zijn mening is, en dat de historici nog altijd geen eensgezinde mening of gemeen kader over deze belangrijke episode hebben opgesteld.

Davies deelde zijn boek op in een zevental onderdelen, waaronder burgers, soldaten, politiek, maar ook portretten (met onder andere een overzicht van de over de oorlog gemaakte films) en voorlopige conclusies. Het is een boek dat duidelijk verder reikt dan de traditionele “A schiet op B in locatie C”.

Gelukkig heeft Davies een uitstekende vertelstijl. Hij is kort en bondig waar hij kort en bondig kan zijn, graaft in de diepte bij de belangrijkste momenten en citeert waar nodig. Wie beelden verwacht, mag naar andere boeken beginnen uitkijken. “Europa in oorlog” is een ravissant complete tekstuele neerslag geworden van de Tweede Wereldoorlog, met aandacht voor de heroïsche en veile momenten.

Een meesterwerk en een prachtige turf om gezeten aan een knetterend haardvuur te lezen!

Door Koen Vingerhoets (toegevoegd op 10/03/2011)

• Auteur: Norman Davies