India. De geschiedenis van 's werelds grootste democratie

India. De geschiedenis van 's werelds grootste democratie Toen ik het boek "India. De geschiedenis van 's werelds grootste democratie" in handen kreeg, wist ik na 1 bladzijde dat het geen sinecure zou zijn om het boek uit te lezen. Niet omdat het moeilijk leest, in tegendeel, het boek is zeer vlot geschreven en leest bij momenten als een spannende roman. Door de flinterdunne pagina’s lijkt het boek niet zo lijvig, maar het epos over de Indiase geschiedenis van de afgelopen zestig jaar, sedert de onafhankelijkheid in 1947, bevat ruim duizend pagina's waarvan meer dan honderd voor voetnoten en bijna vijftig voor het uitvoerige register. Met een verklarende woordenlijst, hoogst noodzakelijke lijst van afkortingen en een vijftigtal zwart-witfoto's. Geen sinecure dus…

Het boek is geweldig interessant en goed gedocumenteerd. Guha slaagt er in om de complexiteit van India te vatten en aan niet-kenners voor te stellen. India is een land van extremen: hypermoderne steden en technologie naast feodale dorpjes, arm en rijk, diepgelovig en seculier. Ondanks alle culturele en etnische diversiteit is het land al zestig jaar samengebleven. Het is erin geslaagd een grootmacht te worden, maar geen supermacht. Het klassenverschil, de kloof tussen arm en rijk, het geweld van extremistische opstandelingen, de politieke instabiliteit zijn een aantal elementen die de auteur aanhaalt om te stellen dat India geen supermacht kan worden.

India is geen supermacht maar wel de grootste democratie van de wereld, een “democratie ondanks alles”. De periode die in dit standaardwerk beschreven wordt, is er een van oorlogen, natuurrampen, spanningen met buurland Pakistan, de kwestie Kashmir en sektaristisch geweld tussen hindoes en moslims. India is nog altijd een democratie ondanks de voorspellingen dat het democratisch bewind door een dictatuur zou vervangen worden. Guha verklaart dit aan de hand van het besef van de Indiërs dat ze zelf hun lot in handen hebben en hun acties hier op richten. Waar er een wil is, is er een weg en in dit geval een democratie.

Guha slaagt er uitstekend in om de rijke geschiedenis overzichtelijk en begrijpbaar voor te stellen, zelfs voor de niet-kenners. Het brengt een zeer diepgaand beeld van een land dat we slecht kennen, en waar veel vooronderstellingen en vooroordelen over zijn.

Dit is een bijzonder knap en grondig standaardwerk dat ik regelmatig opnieuw zal vastpakken om in te bladeren en te herlezen. Met dit magnum opus was ik wel degelijk enkele maanden bezig!

Door Micha Cole (toegevoegd op 25/01/2011)

• Auteur: Ramachandra Guha