Het wrede ontwaken van een nieuwe wereld

Het wrede ontwaken van een nieuwe wereld Michael Scott, geboren in 1981(!), doceert in Cambridge oude geschiedenis en bewijst met “Het wrede ontwaken van een nieuwe wereld”, zijn eerste boekwerk, dat hij een meesterlijk verteller is. De ondertitel “Ondergang en herrijzenis van het antieke Griekenland” licht een tip van de sluier op: dit is oorlog en vrede meer dan 2000 jaar geleden!
Het boek behandelt de “vergeten” 4e eeuw voor Christus, de eeuw die voor Athene begon met het verval van de democratische waarden, en eindigde met, na de dood van Alexander (De Grote), de verering van een levende mens als god en de toekenning van de koningstitel aan Demetrius.
Volgens de schrijver krijgt deze eeuw alles behalve de aandacht die ze verdient, vooral wat betreft de maatschappelijke en bestuurlijke evoluties in Athene en, bij uitbreiding, Griekenland. Het was een erg turbulente periode, met opportunistische stadsstaten als Athene, Thebe en Sparta in volle glorie, verdragen die werden verbroken voor ze goed en wel gesloten waren, oorlogen tegen de Perzen en een ratjetoe van allerlei oorlogen en pacten in Griekenland zelf. Het sluitstuk wordt gevormd door Philippus en Alexander die een volk van geitenhoeders konden brengen tot het veroveren van (het huidige) Iran, Irak en Afghanistan.
De rode draad doorheen het boek wordt gevormd door Isocrates, een Atheense burger die zo goed als gans de 4e eeuw v. Chr. meemaakte. Bovendien vond hij er een zeker genoegen in om zijn gedachten en ideeën op schrift te stellen. Hij schreef brieven en aanbevelingen aan koningen en volksvergaderingen, en placht nogal vooruitziend en analyserend uit de hoek te komen.
Het boek start op het einde van de 30-jarige Peloponnesische oorlog, een uitputtingsslag die Sparta en Athene verweesd achter liet. Door Perzische hulp kon Sparta uiteindelijk de overmacht krijgen. Zo’n 60 jaar later is Athene opnieuw een bloeiende doch wispelturige stad die ontwaakt in een nieuwe, post-Alexander, wereld. Het enige zekere op dat moment, is de onzekerheid: niets zal nog hetzelfde zijn.
Scott is een waarlijk begenadigde verteller die, in een relaas doorspekt met grapjes en verwijzingen naar de moderne wereld, een boeiend beeld schetst van deze periode. Onvermoeibaar volgt en onderzoekt hij de wisselende posities van alle partijen in dit conflict, van de helden en het voetvolk. Gevechten, omkoping en moord,… alle smeuïge details komen onverkort aan bod en tonen hoe deze periode van Griekenland het slagveld van de antieke wereld kon maken.
Alleen al voor de literaire kwaliteit van dit werk, zou ik het aanbevelen. De auteur brengt deze les in de Griekse geschiedenis op een werkelijk fantastische manier tot leven. Een uitstekend geschreven boek over een periode die ook nu nog doorwerkt in de Westerse beschaving… dat mag in geen enkele boekenkast ontbreken. Een absolute aanrader.

Door Koen Vingerhoets (toegevoegd op 19/12/2010)