Hoe de overheid uw geld verkwist

Hoe de overheid uw geld verkwist De overheid en verkwistingÖ menig gesprek op familiefeesten heeft het als onderwerp, met steevast hetzelfde besluit: de overheid smijt onze centen door ramen en deuren naar buiten! Het gebrek aan bewijs van deze stelling is op zulke familiefeesten natuurlijk niet van doorslaggevend belangÖ maar een boek met als titel ďHoe de overheid uw geld verkwistĒ is ofwel vulgair populariserend ofwel onderbouwd.
De heren Rudy Aernoudt (professor in de economie en voormalig kabinetschef) en Alain Destexhe (senator en Brussels afgevaardigde) trekken de kaart van de gemotiveerde kritiek. Zonder overdreven te schermen met cijfers, plaatsen ze de verspilzucht en inefficiŽntie van de Belgische overheden in de spotlights. Vaak pijnlijk nauwkeurig tonen ze aan hoe het spenderen van meer geld enkel aanleiding geeft tot nog minder resultaat.
Kritiek spuien is op zich gemakkelijk, maar de auteurs maken het zichzelf graag wat moeilijker. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een tiental aanbevelingen. Deze heren noemen een kat een kat, en wijzen erop dat zowel Walen als Vlamingen met minder meer moeten kunnen doen. Ook al situeren de zwaarste problemen zich aan de zuidelijke kant van de taalgrens, niet alles wat Vlaanderen zelf doet, doet Vlaanderen beter.
De auteurs hekelen (onder andere) de overdaad aan bestuurlijke niveauís, de te logge en grote kabinetten, het absurde aantal ministers op elk bestuurlijk niveau, de gunning van contracten en postjes aan politieke vrienden, het gebruik van overheidsgelden om stemmen te ronselen door werk aan te bieden, de vele projecten en ideeŽn om beter te besturen die een stille dood sterven, overlappende bevoegdheden, naijver,Ö
Het geheel vormt een intriest verhaal, het echte verval van BelgiŽ. En, hoe zeer de auteurs er ook achter zoeken, er is nog maar weinig licht aan de het einde van de tunnel.
Boeken als deze verdienen een besluit met een voorbeeld: Wist u dat Frankrijk op regeringsniveau circa 600 kabinetsmedewerkers heeft? En dat het er voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zoín 425 zijn? Mocht Frankrijk hetzelfde aantal kabinetsmedewerkers per burger hanteren, zouden er in Frankrijk meer dan 23.000 kabinetsmedewerkers voor de overheid werken.
Destexhe en Aernoudt leggen zonder al teveel moeite de vinger op de wonde. BelgiŽ is een bestuurlijke jungle, wars van efficiŽntie of verbetering. De verzuiling en de politisering van de bestuurlijke organen resulteren in een ongehoorde verspilling van belastingsgelden, geÔnd op kosten van de inwoners. Krachtig boek dat de verwachting geheel waar maakt. Het enige minpunt wat mij betreft, is de veelvuldige verwijzing naar boeken die de auteurs zelf schreven.

Door Koen Vingerhoets (toegevoegd op 13/12/2010)

• Auteur: Rudy Aernoudt & Alain Destexhe
  • ISBN: 9789086791682