De jacht op het kwaad

De jacht op het kwaad Met “De jacht op het kwaad” belicht Guy Walters, onderzoeksjournalist voor 'The Times', de nasleep van de wereldoorlog voor enkele Nazi-kopstukken. Walters investeerde een aanzienlijk deel van zijn tijd in gesprekken met betrokkenen en fileerwerk in archieven. Het resultaat mag er zijn: een werkelijk spannend boek dat de lotgevallen van de Duitse leiders (en/of moordenaars) volgt tot aan hun graf.

In zijn boek plaatst Walters de focus op Eichmann, Mengele, Stangl en Barbie. Eens de oorlog voorbij bevinden deze Duitse killers zich plots in nauwe schoentjes… op één of andere manier, vaak geholpen door Katholieke geestelijken, muizen ze er toch vandoor. Argentinië trok vrij openlijk de kaart van de Nazi’s en mocht dan ook rekenen op een ruime aanwezigheid van Nazi-boeven.

De auteur probeert bijna van stap tot stap de verplaatsingen na te gaan, reconstrueert onduidelijke situaties en probeert speculeren te beperken. Feiten, niets dan de feiten. En dan, out of the blue, haalt hij uit naar Wiesenthal. Een handige charlatan die op basis van leugens en een goede PR machine er keer op keer in slaagt om de geldschieters op zijn hand te krijgen.
Walters heeft doorheen het boek nauwelijks een goed woord voor Wiesenthal over… en blijkbaar spreekt hij met recht en reden. Doorheen het boek verwijst hij regelmatig naar de aanspraken van Wiesenthal in verband met de zoektocht naar de oorlogsmisdadigers, en keer op keer legt hij de leugens van Wiesenthal bloot. Confronterend!

Walters bespreekt en duidt ook de vele waanideeën die ontstaan zijn tijdens en na het uiteenvallen van het Derde Rijk. Bormann, Odessa,… ze passeren de revue en worden vakkundig getoetst aan het aanwezige bewijsmateriaal. Aan samenzweringstheorieën heeft de auteur een broertje dood, laat dat duidelijk zijn.

Dit boek is wat mij betreft een echte aanrader. De oorlog was inderdaad niet afgelopen bij de zelfmoord van Hitler. Elk einde is een nieuw begin… ook voor de voormalige nazi’s die nu plots zonder leider vielen. Walters ontleedt echt elk verhaal en gaat door tot het bittere einde. Dit is een puik staaltje van waar doorgedreven onderzoek toe in staat is.

Door Koen Vingerhoets (toegevoegd op 24/11/2010)

• Auteur: Guy Walters
  • ISBN: 9789071206955