Z!n - over leven in de 21e eeuw

Z!n - over leven in de 21e eeuw Alain Grootaers, journalist, televisiemaker en (natuurlijk) auteur, schreef het boek “Z!n” nu hij in zijn leven een meer onthechte positie heeft ingenomen. Na een louterende reis met partner en dochter door Azië, verhuisde hij naar het zonnige Spanje. Leven 2.0, quoi. Alain wil ons meedelen wat hem tot deze ingrijpende beslissing dreef… en waarom we hem moeten volgen.

Vanuit zijn aangename positie, 4 uur werken als freelancer, voldoende eten en inkomsten, laat de auteur ons delen in zijn inzichten en zorgen. Op vrolijke toon geeft hij een kort relaas van zijn tocht door Azië en de diepe indruk die de notie van het Bruto Nationaal Geluk (Bhutan) op hem maakte.

Alain wijst ons op de problemen van onze tijd: geld, werk en hebben. Ze geven allen aanleiding tot stress en… op zich kunnen we ook zonder. Geld is een creatie van mensen, ruilen werkt ook! Geld maakt geld… en het zijn de werkmieren van de maatschappij die deze fictieve monetaire massa mogen realiseren. Het edele karakter van werken is ons ingeprent door Calvijn. Gans de geschiedenis keken mensen neer op werk, en probeerden het zo weinig mogelijk te doen! En hebben is natuurlijk een gevolg van de consumptiemaatschappij, een ratrace waar het grootste deel van de bevolking mooi in mee rent.
Er zijn voldoende alternatieven volgens de schrijver. Hij bespreekt er enkele (vooral rond ruilhandel), en wijst op het nut van “Nearonomics”. Gebruik gewoon wat er in jouw buurt voorhanden is. Begin met kleine projecten, en probeer van daaruit de wereld te verbeteren.

Het boekje is een luchtig verhaal, op aangename wijze gebracht door een realistische wereldverbeteraar (Alain heeft nog een auto EN een Vespa). Wat mij wat verbaasd is dat de auteur er niet stil bij staat dat het niet iedereen is gegeven in Spanje een aangename woning met zwembad en boomgaard te betrekken. Evenzo is het licht hypocriet te roepen dat de maatschappij moet veranderen door kleine projecten, en zich dan terug te trekken met een glaasje lokale wijn. Sorry Alain, jouw boek is op literair vlak prima, maar de inhoud en de realiteit lopen niet altijd parallel.

En nu, terug naar de dagelijkse ratrace.

Door Koen Vingerhoets (toegevoegd op 06/11/2010)

• Auteur: Alain Grootaers