De Koude Oorlog - Een Nieuwe Geschiedenis 1917-1991

De Koude Oorlog - Een Nieuwe Geschiedenis 1917-1991 “De Koude Oorlog – een nieuwe geschiedenis” is een bijgewerkte nieuwe uitgave waarin schrijver Yvan Vanden Berghe de nieuwe gegevens die na het opengaan van de vele archieven uit de voormalige Sovjet Unie verwerkt heeft. Hij weet op een bijzondere boeiende wijze het verloop van de Koude Oorlog, vanaf het prilste begin wanneer in 1917 de communistische bolsjewieken tijdens de Oktoberrevolutie in Rusland aan de macht komen tot in 1991 als de communisten de democratische verkiezingen verliezen.

De kracht van dit boek zit in de onpartijdigheid van de schrijver, die op objectieve wijze de verschillende stappen doorheen de Koude Oorlog weet toe te lichten. Hij legt duidelijke verbanden en toont de vele misverstanden die de aanleiding vormden voor de evolutie van deze oorlog. De verscheidene leiders langs beide zijden die maar bleven vastlopen in hetzelfde stramien van onbegrip en geldingsdrang, de wederzijdse argwaan en algemene paranoia zorgden voor een bewapeningswedloop die bijna vijftig jaar zou duren en miljarden zou kosten aan beide naties. Ook de oorlog in Vietnam en Korea, de Cubacrisis, de splitsing van Europa, het ijzeren gordijn en de muur in Berlijn waren een rechtstreeks gevolg van deze situatie.

Yvan Vanden Berghe heeft een zeer degelijk boek afgeleverd waarin hij zich profileert als een zeer deskundige historicus en begenadigd schrijver. De extra hoofdstukken van Doeko Bosscher en Rik Coolsaet over de impact van de koude oorlog op respectievelijk Nederland en België plaatsen deze gebeurtenissen in een interessant kader dat dichter bij huis ligt. “De Koude Oorlog – een nieuwe geschiedenis” is een stevig staaltje historische literatuur.

Door robin aerts (toegevoegd op 18/07/2008)

• Auteur: Vanden Berghe Yvan
  • ISBN: 9789033468483