Mao – Het Onbekende Verhaal

Mao – Het Onbekende Verhaal In "Mao – Het Onbekende Verhaal" laat Jung "Wilde Zwanen" Chang haar enorme verteltalenten het verhaal weergeven van Mao Zedong, de man die in de 27 jaar dat hij in China aan de macht was 70 miljoen mensen de dood in joeg. De jaren onderzoek die Chang en haar echtgenoot Jon Halliday voor dit boek gedaan hebben zorgen ervoor dat dit lijvige boek gerust een meesterwerk genoemd mag worden.

Aan de hand van ettelijke interviews met mensen uit Mao’s omgeving slagen de auteurs erin een erg compleet en scherp beeld te vormen van deze meedogenloze dictator. In deze biografie wordt dan ook komaf gemaakt met het positieve beeld dat men in de jaren zestig en zeventig in het westen van het Maoïsme schetste. Mao Zedong komt hier naar voren als een sadistische egoïst die zich uit opportunisme bij de communistische partij aansloot en zo door verscheidene listen en toevalstreffers een megalomane carrière kon maken die enkel in teken stond van zijn eigen belangen.

Alhoewel het communisme voor “Het Volk” zou zijn bedoeld telde dit volk op geen enkel moment mee in zijn agenda, hij gebruikte zijn volk zelfs aan de onderhandelingstafel als kanonnenvoer voor oorlogen op verschillende fronten (Korea, Vietnam) en hij stuurde zonder verpinken enkele miljoenen "Chinese Vrijwilligers" de dood in om zo indruk te maken op andere communistische leiders zoals Stalin.

Zedong heeft jaren geprobeerd om via Rusland meer macht in de schaal van de wereldpolitiek te kunnen leggen, maar toen dit Rusland na de dood van Stalin zich meer en meer distantieerde van zijn Chinese tegenhanger, zocht Mao meteen contact op met de concurrentie, zijnde Amerika onder Nixon. Dit is een goed voorbeeld van het opportunisme van Mao Zedong, zijn uiteindelijke plan zou hem leiden tot de derde grote mogendheid te worden op het wereldtoneel van die tijd, hij stelde dan ook alles in het werk om over een atoombom te kunnen beschikken. Gelukkig is het nooit zover kunnen komen.

Jung Chang en Jon Halliday vertellen het ware verhaal van de lange mars (die Mao voor het grootste deel liggend op een draagbed heeft afgelegd), de grote hongersnood (omdat Mao het Chinese graan schonk aan onder meer Rusland, Korea en Vietnam), de grote sprong voorwaarts (die wederom ontelbare mensen de dood in joeg) en uiteindelijk de Culturele Revolutie (waarin zowel hij als zijn vrouw, Madame Mao hun meest sadistische kant lieten zien). Ze vertellen ook het onbekende verhaal van de weinige politieke tegenstanders die hem probeerden te stoppen en tot inkeer te brengen (waarvan de meeste uiteindelijk een pijnlijke dood vonden onder zijn terreurbewind).

Dit boek is een absolute must voor iedereen die de waarheid over één van de verschrikkelijkste bewinden van de vorige eeuw wil kennen. De terreur van Mao Zedong is nauw verwant met deze van Stalin, Hitler, Pol Pot of Pinochet, maar aangezien zijn terreur een kwart van de wereldbevolking direct raakte, was dit terreur in het kwadraat.

Jung Chang won reeds meerdere prijzen met “Wilde Zwanen”, “Mao – Het Onbekende Verhaal” verdiend er minstens evenveel. Een geweldig boek!

Door robin aerts (toegevoegd op 26/03/2008)

• Auteur: Jung Chang & Jon Halliday