Het Beleg van Laken

Het Beleg van Laken De vierdelige romancyclus Het Beleg van Laken (die opende in 1985 met ‘Het beleg van laken’ en afgesloten werd in 1992 met ‘Het gevallen baken’) van Walter van den Broeck mag zonder verpinken een klassieker van de 20e-eeuwse Vlaamse literatuur genoemd worden. Naar aanleiding van de 65ste verjaardag van de auteur vorig jaar werden de vier delen van de cyclus tot één kanjer gebundeld en heruitgebracht door uitgeverij De Bezige Bij. De literaire kwaliteiten blijken nog steeds intact, het leesplezier nog altijd gegarandeerd. Maar ook als alternatieve kroniek van ons land heeft Het Beleg van Laken nog niets aan waarde ingeboet.

Het verhaal begint wanneer de auteur onder lichte dwang gevangen gezet wordt op het domein van de koning in Laken. De thematiek oogt op het eerste gezicht zwaar en passé: de geschiedenis van België en zijn koningshuis, de vele tegenstellingen die eigen zijn aan België/Belgique. Toch is ‘Het Beleg van Laken’ geen onverteerbare kost, wel integendeel. De auteur en zijn personages blinken uit in een milde spot die net zo goed iets zegt over de inwoners van ons land als over zijn leiders. Veel meer dan enkel een thema is het koningshuis voor Van den Broeck een ideale opstap om op humoristische wijze het Vlaanderen van de gewone man te beschrijven en de manier waarop die gewone man tegen de geschiedenis van zijn land aankijkt.

Zo is er bijvoorbeeld de fictieve tuinman van het koninklijk domein, die in het eerste deel van de cyclus op komische en ‘volkse’ wijze de geschiedenis van zijn broodheren hervertelt. Een van de verdiensten van ‘Het Beleg van Laken’ is dan ook ongetwijfeld dat het de Koninklijke familie uit de sfeer van blikken koekendozen en bestofte geschiedenisboeken haalt en tot personages van vlees en bloed maakt die een rol spelen in het leven de gewone man. Ook het koninklijk paleis Schoonenberg, de tegenstelling tussen Vlaams en Waals, en het geboortedorp van de schrijver Olen worden in de wereld van de auteur illustraties van dat je ne sais quoi dat ons land en zijn inwoners van de rest van de wereld onderscheidt.

In deze tijden waarin het Belgisch koningshuis zijn laatste grandeur en betekenis lijkt te gaan verliezen (we zijn eigenlijk knap benieuwd wat de tuinman van het paleis zou vinden van de trapatsen van Filip en Laurent) is het bijzonder verhelderend om bij het lezen van Het Beleg Van Laken voortdurend geïllustreerd te zien hoe België van zijn oprichting in 1830 evolueerde naar de feitelijke start van de ontmanteling van het land, de tweede staatshervorming in 1980. Wie een spannende thriller verwacht zoekt beter elders zijn heil en ‘actualiteit’ is het natuurlijk allemaal niet meer, maar als vlotlezende en stilistisch heel genietbare introductie tot de eigenaardige tegenstellingen van ons land is ‘Het Beleg van Laken’ vooralsnog onovertroffen.

Op de achterflap van deze paperbackeditie omschrijft Tom Lanoye ‘Het Beleg van Laken’ als volgt: “Een Kempense queeste naar het mysterie België, in al zijn heerlijke kleinheid en onvolmaaktheid… Wie zijn vaderland nog eenmaal wil koesteren voor het uit elkaar valt, moet Het Beleg van Laken lezen.” Beter zouden wij dat niet kunnen zeggen. Wie een vierdelige romancyclus (in totaal 997 bladzijden!) wat te veel van het goede vindt maar toch eens wil proeven van de humoristische manier waarop Van den Broeck onze koningen tot romanpersonages maakt, raden wij met graagte de voorganger van deze cyclus aan: ‘Brief aan Boudewijn’ uit 1980. Van Walter van den Broeck is ook net een nieuwe roman uit, ‘De Veilingmeester’.

Door Daan Wouters (toegevoegd op 15/02/2007)