Een kleine geschiedenis van de wereld

Een kleine geschiedenis van de wereld “Alle verhalen beginnen met ‘Er was eens’. Onze geschiedenis verhaalt dan ook alleen over die dingen die er ooit waren”.

In 1935 werd aan de Weense kunsthistoricus Ernst Gombrich gevraagd een geschiedenisboek voor kinderen te schrijven. Zes weken later was “een beknopte geschiedenis van de wereld voor jonge lezers” een feit (oorspronkelijke titel: “eine kurze Weltgeschichte für junge leser”). Het boek werd erg populair in de Duitstalige landen en werd al snel vertaald in vijf talen. Nadat het boek tijdens de oorlogsjaren werd verboden wegens te pacifistisch, duurde het tot 1985 vooraleer een tweede Duitse uitgave verscheen. Tien jaar lang weigerde Gombrich een Engelse vertaling te maken. De auteur stierf in 2001 op 91-jarige leeftijd, nog voor hij de Engelse vertaling helemaal voltooid had. Ondertussen is het boek uitgegeven in meer dan 20 talen.

40 korte hoofdstukken beschrijven de wereldgeschiedenis vanaf de oudheid tot het einde van de eerste wereldoorlog. Met titels als "de belangrijkste uitvinders ooit", "helden en hun wapens" en "het grootste avontuur", sappige verhalen en humoristische anekdotes vlieg je in 299 bladzijden door het verhaal van de mensheid. “Ik wil benadrukken dat dit boek niet was en is bedoeld om de geschiedenisboeken op school te vervangen, want die dienen een geheel ander doel. Ik wil graag dat mijn lezers zich ontspannen en de geschiedenis lezen zonder dat ze aantekeningen maken of namen en data moeten onthouden. Ik beloof ze ik ze niet zal overhoren”, schreef Gombrich enige jaren geleden in het voorwoord van de Turkse uitgave.

“Een kleine geschiedenis van de wereld” is een zeer toegankelijk boek voor jonge én minder jonge lezers. Het boek met zijn aangename vertelstijl leent er zich toe om voorgelezen te worden als een sprookje.

Ernst Gombrich (1909-2001) was kunsthistoricus en bracht het grootste deel van zijn leven door in het Verenigd Koninkrijk. Hij werd geboren in Wenen, verhuisde naar Londen in 1936 en werd op latere leeftijd directeur van het Warburginstituut in Hamburg en professor in de geschiedenis van de klassieke traditie aan de universiteit in Londen. Zijn belangrijkste werken zijn ‘The Story of Art’ (1950) en ‘Art and Illusion’ (1960).

Door Joke Hofmans (toegevoegd op 13/12/2006)