Tekst vergroten Tekst verkleinen

Advertentie

N-VA: “Niet afwijken van 60/40-verdeelsleutel”

(18/03/2016) Ecolo wil in functie van het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel afwijken van de 60/40-verdeelsleutel. Onaanvaardbaar voor de N-VA, die vraagt de historische verdeelsleutel te respecteren. Een betere oplossing op de langere termijn is de regionalisering van de spoorwegen. “Dan investeert ieder gewest in zijn eigen spoorprioriteiten met eigen middelen”, zegt Kamerlid Inez De Coninck (N-VA).



60/40-verdeelsleutel voor investeringen
Voor een belangrijk deel van het investeringsbudget van de spoorwegen geldt een verdeelsleutel. Die bepaalt dat 60 procent van alle investeringen in Vlaanderen en 40 procent in Wallonië plaatsvinden. Het is een historische afspraak om de investeringen te verdelen over de verschillende gewesten. Ecolo pleit er nu voor de verdeelsleutel te laten vallen in functie van het Waalse gedeelte van het voorstadsnet rond Brussel (GEN). Voor dat GEN zijn ettelijke honderden miljoenen nodig.

“Waarom zou je voor één project aan die historische verdeelsleutel raken?”, vraagt Inez De Coninck. “De zoektocht naar de middelen voor het GEN is een delicate oefening. Vlaanderen heeft ook zijn spoorprioriteiten. Daar vraagt het ook geen uitzondering voor.” Bovendien vraagt De Coninck zich af of Groen wel op de dezelfde lijn staat als zijn Franstalige collega’s.

Inez De Coninck vindt het logischer de verdeling van de middelen binnen het bestaande systeem te bekijken. “Waalse beleidsmakers hebben ervoor gekozen om hun 40 procent te besteden aan megastations in Luik en Bergen, prestigeprojecten waar de reiziger weinig aan heeft. Als men nu beweert dat er te weinig geld is voor de projecten die er wél toe doen, is dat niet de verantwoordelijkheid van Vlaanderen.”

Regionaliseer spoorinvesteringen
Voor de N-VA kan het investeringsvraagstuk op termijn beter worden opgelost door een regionalisering van de spoorwegen. Dan wordt ieder gewest verantwoordelijk voor zijn eigen investeringsbeleid en het bijbehorende budget en kan het eigen klemtonen leggen. De gewesten beslissen dan zelf welke middelen ze investeren in nieuwe treinen, in spoorlijnen of waar de NMBS treinen doet rijden.

ZoekenMeer info

Het Weer

Recensies

Nieuws

Cartoons