Tekst vergroten Tekst verkleinen

Advertentie

De Werkvennootschap werkt aan gebalde mobiliteitsoplossingen

(11/03/2016) Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts verzamelt alle expertise om mobiliteitsproblemen projectmatig aan te pakken. Er was al de campagne ‘Werken aan de weg’, en nu is er met ‘De Werkvennootschap’ een nieuw vehikel om efficiënt te werken aan gebalde mobiliteitsoplossingen. In eerste instantie zal De Werkvennootschap zich focussen op de herinrichting van de Ring rond Brussel en andere werken in Vlaams-Brabant.



Eurostat stelt de werking van bestaande publieke structuren zoals Via-Invest en Lijninvest steeds meer in vraag. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts laat Via-Invest en Lijninvest nu opgaan in een nieuwe projectvennootschap: De Werkvennootschap.

De Werkvennootschap bundelt alle krachten en deskundigheid om eendrachtig te werken aan concrete mobiliteitsprojecten. Concreet coördineert één projectvennootschap de inspanningen van alle Vlaamse mobiliteitsspelers, zoals het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn. “Op het terrein zijn er heel wat verschillende organisaties aan het werk, maar het overkoepelende leiderschap wordt nu in één hand gebracht”, zegt Weyts. Dat duidelijk projectleiderschap kan ervoor zorgen dat infrastructuurwerken sneller gerealiseerd worden.

De oprichting van De Werkvennootschap betekent een nieuwe manier van werken aan onze mobiliteitsproblemen. De Werkvennootschap concentreert zich op een probleemgebied, stelt een investeringskalender op, zorgt voor flankerende maatregelen en organiseert alle werken. In vergelijking met het strakke keurslijf van een gewone overheidsadministratie heeft De Werkvennootschap veel meer flexibiliteit. De Werkvennootschap kan slimme allianties met de private sector op poten zetten, en zo kunnen ook de risico’s van een project beter verdeeld worden.

In eerste instantie zal de Werkvennootschap werken aan de herinrichting van de Ring rond Brussel, en andere werven in Vlaams-Brabant. “Het hart van Vlaanderen slibt dicht”, weet Weyts. “Er zijn forse investeringen nodig, zoals de herinrichting van de R0. De Werkvennootschap kan een projectgebied in zijn geheel benaderen en werken aan een gebalde oplossing. We werken aan de weg, maar ook de nieuwe tramverbindingen van het Brabantnet en veel nieuwe fietsinfrastructuur”.

ZoekenMeer info

Het Weer

Recensies

Nieuws

Cartoons