Tekst vergroten Tekst verkleinen

Advertentie

Een topwerk van Karel Ooms voor de nieuwe loft van Jan Dyck

ANTWERPEN

In Veilinghuis Bernaerts op het Antwerpse Zuid werd dinsdag een topwerk van de negentiende eeuwse plaatselijke kunstschilder Karel Ooms geveild. 'Verzoening voor de rechtbank' is met 140 op 330 cm olie op gespannen doek een buitenmaats werk. De voorbije eeuw leidde het een verborgen leven in bezit van de familie Collin (KBC). Vanaf vandaag mag advocaat Jan Dyck zich eigenaar noemen. (Foto's PagiA)

Het werk ontleent zijn bekendheid aan het feit dat het om een voorstudie gaat van het veel grotere werk dat in de historische assisenzaal in het oude gerechtsgebouw aan de Britse Lei hangt. Al is 'hangen' niet het juiste woord: daar gaat het om olie op twee doeken die tegen de muur gelijmd werden (het is dus evenmin een muurschildering).

Juridische geschillen

De naam Karel Ooms is vandaag voornamelijk nog bekend van de straat die zijn naam draagt. In die straat, die de Jan van Rijswijcklaan met de Singel vebindt, woonde en werkte de kunstenaar, die in 1845 in een bescheiden landbouwersgezin in Dessel geboren werd. Samen met collega's Piet Van der Ouderaa en Juliaan De Vriendt kreeg hij in 1888 de opdracht om de assisenzaal van het tien jaar eerder gebouwde 'Gerechtshof' op de Britselei te decoreren.

Stadsarchivaris Pieter Genard had daarvoor zes goed gedocumenteerde juridische geschillen uit de zestiende eeuw geselecteerd. Karel Ooms schilderde het mooiste: de 'Verzoening voor de rechtbank' dus. Het gaat over de vrijspraak van ene Pauwel van Dale en de Nederlander Melchior van Groeninghe in 1564.

Geen fresco of muurschildering

Net zoals Karel Ooms vandaag vrijwel vergeten is, kent ook bijna niemand nog Pauwel Van Dale. In de gouden zestiende eeuw was de rijke graankoopman één van de meest flamboyante figuren van de stad. Hij verwierf de titel van Heer van Lillo en Berendrecht en stortte zich samen met zijn Nederlandse vriend op de overzeese handel in suikerriet. Van Dale ging enkele keren failliet en werd anoniem beschuldigd van ketterij en valsmunterij. Maar de vierschaar (vandaag zou dat de correctionele rechtbank van eerste aanleg zijn) sprak hem vrij. Pieter Genard koos dit verhaal dus als één van de zes juridische geschillen uit de stadsarchieven.

Het 'muurbehang' achteraan links in de assisenzaal is een uitvergrote kopie van het schilderij. Het werd drie jaar later geschilderd. In 1891 dus. Het origineel raakte in de vergetelheid. Het bleef al die tijd in familiebezit van een KBC-tycoon, tot het plots opdook in de Verlatstraat. Met dat meesterwerk van Karel Ooms dacht veilingmeester Mon Bernaerts uit te komen tussen 30.000 en 40.000 euro. En dat zou het ook worden.

Emotionele band

Jan Dyck is in de wolken. "Hoewel ik geen assisenpleiter ben, hou ik aan die zaal de beste herinneringen, zoals toen ik de openingsrede mocht van het gerechtelijk jaar mocht houden. Een andere emotionele band is het feit dat ik vroeger in de Karel Oomsstraat heb gewoond. En als advocaat en actief lid van de Antwerpse balie is het uiteraard meegenomen dat het over een juridisch tafereel gaat".

Dyck wil het werk in september ophangen in de nieuwe loft die hij aan het inrichten is. "Het is de enige plek waar ik een doek van dat formaat een plaats kan geven", zegt hij. In afwachting hangt het veilig in de Verlatstraat, waar Bernaerts op weg is een heus museum uit te bouwen.

Jan Heuvelmans

Bron(nen):
PagiA-nieuwsgaring
Media Services (http://www.mediaservices.be/)

ZoekenMeer info

Het Weer

Recensies

Nieuws

Cartoons