Tekst vergroten Tekst verkleinen

Advertentie

Huiseigenaar krijgt opschorting voor CO-dood van huurder

ANTWERPEN

Het hof van beroep in Antwerpen gunde woensdag Moretto G. (46) uit Berchem opschorting van straf. De man was vroeger eigenaar van een appartement in Berchem en zijn huurder was drie jaar geleden gestorven aan de gevolgen van een CO-vergiftiging door een slecht werkende boiler.

Geert E. (60) werd op 17 maart 2012 dood aangetroffen in de badkamer, met zijn tandenborstel nog in de hand. Een buurvrouw had in de namiddag de hulpdiensten verwittigd, omdat zijn douche al van 's morgens aan het lopen was. De brandweer mat zeer hoge CO-waarden. Twee andere bewoners uit het gebouw werden tijdig naar het ziekenhuis gebracht.

Schuldbesef

Uit het deskundigenverslag blijkt dat de boiler niet was aangesloten op een afvoerkanaal, waardoor de gassen verbrand werden in de ruimte waarin hij was opgesteld. Volgens de Vlaamse wooncode is zo'n toestel niet meer toegelaten in een huurappartement.

De boiler werd bovendien slecht onderhouden en de waakvlam was niet correct gemonteerd met CO-vorming tot gevolg. De beklaagde ging in de fout door zijn huurder een boiler te laten gebruiken die niet voldeed.

Moretto heeft het appartement intussen verkocht, omdat hij de dood van zijn huurder zo verschrikkelijk vond. Hij had in eerste aanleg drie maanden cel en 2.750 euro boete gekregen, beide met uitstel. De veertiger had voor het hof van beroep geen betwisting meer gevoerd over zijn schuld. Het hof hield bij de strafbepaling rekening met zijn blanco strafblad en met het feit dat hij en zijn echtgenote een kind willen adopteren. Hij kreeg daarom een opschorting.

Jan Heuvelmans

Bron(nen):
PagiA-nieuwsgaring
Correctionele rechtbank
Agentschap Belga
Media Services (http://www.mediaservices.be/)

ZoekenMeer info

Het Weer

Recensies

Nieuws

Cartoons